Оцінювання рівня соціальної динаміки та перспектив розвитку суспільства, заснованого на знаннях

Iryna Lazarenko, Ivan Pyshnograiev

Анотація


Дослідження та моделювання суспільства, заснованого на знаннях, є важливими напрямами політики переходу країн на новий, поліпшений рівень існування та тісної економічної, соціальної і технологічної співпраці. Розглянуто основні принципи побудови моделі К-суспільства, проблему неповноти статистичних даних та методи їх відновлення, зокрема детально проаналізовано та побудовано компоненту моделі — індекс соціальної динаміки та перспектив розвитку для 126 країн світу. Аналіз результатів подано як у поточній рейтинговій системі для 10 країн-лідерів, 10 країн-аутсайдерів та України, так і в динаміці за останні 10 років. Цей індекс достатньо добре корелює з індексом економічного виміру, що дає змогу стверджувати про доцільність та важливість досліджень у цьому напрямі, які дозволять будувати стратегії розвитку країн, використовуючи модель К-суспільства.

Ключові слова


знання; суспільство засноване на знаннях; математичне моделювання; неповнота даних; ієрархічні моделі

Повний текст:

PDF

Посилання


Zhurovs'kyj M.Z. Shljakh do suspil'stva, zasnovanoho na znannjakh / M.Z. Zhurovs'kyj // ZN.UA. — Available at: http://gazeta. dt.ua/EDUCATION/shlyah_do_ suspilstva,_zasnovanogo_na_znannyah.html

Human Development Index (HDI). — Avaliable at: http://hdr.undp.org/en/content/ human-development-index-hdi

Handbook on Constructing Composite Indicators. Methology and user guide // Organization for Economic Co-operation and Development. — Avaliable at: http://www.oecd.org/std/42495745.pdf

Ilchenko K. A Composite Indicator of K-society Measurement / K. Ilchenko, I. Pyshnograev // Proceedings of the 11th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer (ICTERI), May 14–16, 2015.

Understanding Knowledge Societies. In twenty questions and answers with the Index of Knowledge Societies. — New York: United Nations, 2005.

Monitoring informatsionnogo obschestva i obschestva znanij // Izdanie JuNESKO dlja vsemirnogo sammita po informatsionnnomu obschestvu. — SPb., 2004. — 126 s.

The world bank. Indicator: Foreign direct investment. — Avaliable at: http://data. worldbank.org/indicator/BN.KLT.DINV.CD/countries? display=map

The world bank. Indicator: Patent applications, residents. — Avaliable at: http://data.worldbank.org/indicator/IP.PAT.RESD

The world bank. Indicator: Research and development expenditure. — Avaliable at: http://data.worldbank.org/indicator/GB.XPD.RSDV. GD.ZS

The world bank. Doingbusiness. — Avaliable at: http://www.doingbusiness. org/reports/global-reports/

The Global Competitiveness Report 2015–2016. — Avaliable at: http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2015-2016/

The world bank. Indicator: Government expenditure on education. — Avaliable at: http://data.worldbank.org/indicator/SE.XPD. TOTL.GD.ZS

The world bank. Indicator: Pupil-teacher ratio in primary education. — Avaliable at:http://data.worldbank.org/indicator/SE.PRM. ENRL.TC.ZS

The world bank. Indicator: Children out of school. — Avaliable at: http://data. worldbank.org/indicator/SE.PRM.UNER.ZS

Human Development Report. Education index. — Avaliable at: http://hdr.undp.org/ en/content/education-index

Vision of humanity. Global Peace Index. — Avaliable at: http://www. visionofhumanity.org/#page/indexes/global-peace-index/2016

Freedom house. About Freedom of the Press. — Avaliable at: https:// freedomhouse.org/report-types/freedom-press

The Failed States Index 2005. — Avaliable at: http://fsi.fundforpeace.org/rankings-2005-sortable

The world bank. Indicator: Proportion of seats held by women in national parliaments. — Avaliable at: http://data.worldbank.org/indicator/SG.GEN.PARL.ZS

World Economic Forum. Global Gender Gap Report. — Avaliable at: https://www. weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2015/

Snytjuk V.E. Prognozirovanie. Modeli, Metody, Algoritmy: ucheb. posobie / V.E. Snytjuk. — K. 2008. — 367 s.

Horton N.J. Multiple Imputation in Practice: Comparison of Software Packages for Regression Models with Missing Variables / N.J. Horton, S.R. Lipsitz // The American Statistician. — 2001. — Vol. 55. — P. 244–254.

World Data Center for Geoinformatics and Sustainable Development. — Avaliable at: http://wdc.org.ua/en/data


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Згуровський М.З. Шлях до суспільства, заснованого на знаннях / М.З. Згуровський // ZN.UA. — Режим доступу: http://gazeta. dt.ua/EDUCATION/shlyah_do_ suspilstva,_zasnovanogo_na_znannyah.html

2. Human Development Index (HDI). — Avaliable at: http://hdr.undp.org/en/content/ human-development-index-hdi

3. Handbook on Constructing Composite Indicators. Methology and user guide // Organization for Economic Co-operation and Development. — Avaliable at: http://www.oecd.org/std/42495745.pdf

4. Ilchenko K. A Composite Indicator of K-society Measurement / K. Ilchenko, I. Pyshnograev // Proceedings of the 11th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer (ICTERI), May 14–16, 2015.

5. Understanding Knowledge Societies. In twenty questions and answers with the Index of Knowledge Societies. — New York: United Nations, 2005.

6. Мониторинг информационного общества и общества знаний // Издание ЮНЕСКО для всемирного саммита по информационнному обществу. — СПб., 2004. — 126 с.

7. The world bank. Indicator: Foreign direct investment. — Avaliable at: http://data. worldbank.org/indicator/BN.KLT.DINV.CD/countries? display=map

8. The world bank. Indicator: Patent applications, residents. — Avaliable at: http://data.worldbank.org/indicator/IP.PAT.RESD

9. The world bank. Indicator: Research and development expenditure. — Avaliable at: http://data.worldbank.org/indicator/GB.XPD.RSDV. GD.ZS

10. The world bank. Doingbusiness. — Avaliable at: http://www.doingbusiness. org/reports/global-reports/

11. The Global Competitiveness Report 2015–2016. — Avaliable at: http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2015-2016/

12. The world bank. Indicator: Government expenditure on education. — Avaliable at: http://data.worldbank.org/indicator/SE.XPD. TOTL.GD.ZS

13. The world bank. Indicator: Pupil-teacher ratio in primary education. — Avaliable at:http://data.worldbank.org/indicator/SE.PRM. ENRL.TC.ZS

14. The world bank. Indicator: Children out of school. — Avaliable at: http://data. worldbank.org/indicator/SE.PRM.UNER.ZS

15. Human Development Report. Education index. — Avaliable at: http://hdr.undp.org/ en/content/education-index

16. Vision of humanity. Global Peace Index. — Avaliable at: http://www. visionofhumanity.org/#page/indexes/global-peace-index/2016

17. Freedom house. About Freedom of the Press. — Avaliable at: https:// freedomhouse.org/report-types/freedom-press

18. The Failed States Index 2005. — Avaliable at: http://fsi.fundforpeace.org/rankings-2005-sortable

19. The world bank. Indicator: Proportion of seats held by women in national parliaments. — Avaliable at: http://data.worldbank.org/indicator/SG.GEN.PARL.ZS

20. World Economic Forum. Global Gender Gap Report. — Avaliable at: https://www. weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2015/

21. Снытюк В.Е. Прогнозирование. Модели, Методы, Алгоритмы: учеб. пособие / В.Е. Снытюк. — К. 2008. — 367 с.

22. Horton N.J. Multiple Imputation in Practice: Comparison of Software Packages for Regression Models with Missing Variables / N.J. Horton, S.R. Lipsitz // The American Statistician. — 2001. — Vol. 55. — P. 244–254.

23. World Data Center for Geoinformatics and Sustainable Development. — Avaliable at: http://wdc.org.ua/en/data





DOI: https://doi.org/10.20535/SRIT.2308-8893.2017.1.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.